Marketing wielopoziomowy znany też jako Multi Level Marketing lub network marketing, jest stosunkowo nową, ale najszybciej rozwijającą się formą wymiany towarowej spośród wszystkich. W naszym kraju system MLM jest jak dotychczas mało znany, jednak na jego zastosowanie decyduje się coraz więcej firm działających w dużych miastach w kraju. Spośród różnych sektorów marketingu marketing wielopoziomowy różni się systemem promowania produktów i usług. Jego zamysł polega na wypłacie wynagrodzeń dla dystrybutorom, czyli osobom odpowiedzialnym za dostarczenie produktu do finalnego klienta. Dystrybucja produktu toczy się jednak bez udziału klasycznej sieci hurtowni i punktów detalicznych, gdyż produkt dostarczany jest klientowi bezpośrednio przez producenta bądź jego przedstawiciela. Producent nie tracąc funduszy na drogie reklamy telewizyjne, radiowe czy prasowe, może przeznaczyć te pieniądze na wynagrodzenie dla współpracowników i dystrybutorów.
Dzięki jasnemu schematowi wynagrodzeń przedstawiciele występujący w imieniu firmy mają lepszy bodziec do działania i spore obroty, którymi nie muszą się dzielić z żadnymi pośrednikami. Spontaniczny wzrost zainteresowania marketing wielopoziomowy zawdzięcza polecaniu sobie produktów przez coraz liczniejszą społeczność ukontentowanych klientów. Dzięki temu kolejni zainteresowani mają coraz większe zaufanie do konkretnej firmy i jej wyrobów. Zwykle przedsiębiorstwo prowadzące biznes MLM zakłada bazę aktywnych klientów. Każdy z nich wraz ze wzrostem liczby zakupionych produktów, otrzymuje coraz większe prowizje. Należy podkreślić, że nie ma ograniczenia co do wysokości tej prowizji. Zadowoleni klienci decydują sie na polecenie danej marki swoim przyjaciołom i w ten sposób tworzy się siatka klientów, którzy z czasem zostają aktywnymi dystrybutorami firmy. Jeśli praca w MLM ma generować duże pieniądze to podstawową rzeczą jest rozszerzanie sieci dystrybucyjnej. To w jej budowie znajduje się klucz do osiągania znacznych dochodów. Ponadto network marketing daje możliwość zarabiania pieniędzy nie tylko producentowi czy usługodawcy, ale też innym ludziom, którzy zdecydują się na etat przedstawiciela handlowego. W konwencjonalnym handlu za sprzedaż i promocje są odpowiedzialne punkty handlowe, sklepy bądź różni profesjonaliści od marketingu. W MLM nie ma tych elementów, dlatego liderzy, którzy utworzyli sprawnie funkcjonującą sieć dystrybucyjną, otrzymują proporcjonalne do wysokości zamówień wynagrodzenie. Mówiąc najprościej, każdy klient polecony przez przedstawiciela handlowego lub kogoś z utworzonej przez niego sieci dystrybucyjnej, przynoszą mu zysk. Dostaje on prowizję nie tylko od towarów sprzedanych przez siebie, ale od wszystkich zakupów w całej grupie. Wysokość wypracowanych zarobków jest więc nieograniczona.
Liderzy pełnią tu w praktyce kluczową rolę, gdyż rozmiar utworzonej przez nich sieci i poziom ich prężności przekłada się na realny poziom sprzedaży w firmie. Jeżeli sieć zbudowana przez lidera posiada równomierne obroty, uzyskuje on tak zwany dochód pasywny. Znaczy to, że za raz zbudowaną strukturę otrzymuje comiesięczne wynagrodzenie wytworzone przez własną grupę. Zazwyczaj to chęć wypracowania dochodu pasywnego jest zachętą dla wielu osób, które myślą o rozpoczęciu działalności w MLM. Zapewne chętnych byłoby o wiele więcej, ale marketing sieciowy jest mało znanym określeniem, nie wspominając już o jego założeniach. Przyczyną tej sytuacji jest brak informacji na ten temat. Niezbyt dużo mówi się o tym w mediach, nie poświęca się temu programów telewizyjnych ani audycji radiowych. W dodatku trudno jest gołym okiem zobaczyć możliwości płynące z MLM, a stereotypy funkcjonujące w społeczeństwie na temat tej formy dystrybucji negatywnie wpływają na jej skuteczność. Opinie o MLM są różnorodne i w ogromnej mierze zależą od osobistych doświadczeń danych osób. Najbardziej krzywdzącą dla marketingu wielopoziomowego opinią, wynikającą przede wszystkim z niewiedzy, jest podejrzenie że działają na zasadzie piramid finansowych. Działalność MLM polega głównie na przekazywaniu realnego produktu od producenta do klienta. Często zdarza się , że mnóstwo osób sprzedaje małe ilości lub kupuje dany produkt tylko na własny użytek.Honoraria wiążą się z dystrybucją tego produktu. Natomiast piramida finansowa, to sieć wzorowana na MLM. Zysk przez nią wytwarzany nie płynie ze sprzedaży, ale z wpłat wpisowego, odprowadzanych przez członków przyłączających się do struktury. Zyski osiągają tu tylko osoby stojące najwyżej w hierarchii czyli te, które dołączyły na samym początku stworzenia piramidy finansowej. Nie ma tu faktycznego produktu, który ostatecznie trafia do klienta indywidualnego.
Wokół MLM narosło wiele mitów. Ludzie związani z tą dziedziną często opisują ją jako wspaniały twór biznesu i receptę na posiadanie ogromnych i łatwych pieniędzy. Koncepcja ta często kusi ludzi mało ambitnych i biernych . Osoby takie prędko rozczarowują się i odchodzą. Należy pamiętać, że branża MLM nie jest szczególna pod względem nakładów pracy od żadnej innej działalności gospodarczej. Są osoby, które świetnie sobie radzą i zarabiają duże pieniądze, ale są też tacy, którzy niezależnie od wysiłków wypracowują niezadowalające zyski. Jest to zwykła działalność gospodarcza opierająca się na dobrym schemacie bezpośredniej sprzedaży produktów. Jak w każdej działalności tak i tutaj trzeba włożyć dużo pracy i mieć choć trochę szczęścia. W branży tej działa skutecznie niezliczona ilość firm. Sprzedaje się wszystko począwszy od chemii gospodarczej i kosmetyków, a skończywszy na żywności.
Bez względu na podzielone zdania, dla dystrybutorów jest to całkiem dobry sposób na zasilenie domowego budżetu.