Systemy informatyczne i ich integracja

Innowacyjne, wciąż rozwijające się systemy informacyjno-komunikacyjne znalazły stałe miejsce nie tylko w codziennym życiu ludzi, ale także w działalności przedsiębiorstw. Obecnie nikt z nas nie jest w stanie wyobrazić sobie życia bez dostępu do Internetu, a działalność gospodarcza bez niego właściwie nie ma szans rozwoju. Obecnie koniecznością jest posiadanie przez firmy własnych stron www, prowadzenie kampanii reklamowych w sieci oraz stały kontakt mailowy z klientami.
Aby firma mogła w ogóle pojawić się w Internecie i być tam widoczne dla potencjalnych klientów, obowiązkowe jest wykonanie wielu działań i zabiegów. Wszystkie te działania łączy jedna nazwa: marketing internetowy.
Marketing internetowy skupia się głównie na badaniu potrzeb klienta, który poprzez wpisanie w wyszukiwarce internetowej określonej frazy informuje o swoich preferencjach i potrzebach. Dzięki wyszukiwarce trafia na witryny internetowe sklepów, które są w stanie w najlepszym stopniu zaspokoić jego potrzeby. Duża część sfinalizowanych transakcji handlowych ma swój początek w wyszukiwarce internetowej.
Kluczem do pozyskania jak największej liczby klientów w Internecie jest posiadanie nowoczesnej i bogatej treściowo strony internetowej. Strony internetowe przedsiębiorstw zorientowanych na sprzedaż towarów i usług przez Internet powinny być zoptymalizowane pod kontem SEO oraz zbudowane na najnowszym oprogramowaniu, a także wyróżniać się przejrzystością oraz dobrym i szybkim hostingiem.
Posiadanie wartościowej strony www to niestety nie wszystko. Samo jej wykonanie jest bezużyteczne, jeśli potencjalni klienci nie będą w stanie na nią trafić. Aby mogła być ona widoczna w sieci konieczne jest podjęcie wielu działań służących jej wypozycjonowaniu, czyli ukazaniu się w grupie pierwszych wyszukiwarki. Do działań tych należą: linki sponsorowane, reklama kontekstowa, pozycjonowanie w wynikach wyszukiwarki i mapkach Google. W zależności od aktualnej pozycji strony w sieci i efektów jakie przedsiębiorstwo chce osiągnąć, należy wybrać odpowiednie narzędzie pozycjonowania.

Wyjątkową właściwością Internetu, bardzo cenną z punktu widzenia marketingu, jest łatwość gromadzenia informacji oraz szybka komunikacja, co pozwala otworzyć się firmie na nowych klientów, do których jej oferta wcześniej nie mogła dotrzeć. W odróżnieniu od prasy, radia czy telewizji, Internet daje możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem, co pozwala nie tylko na zapoznanie się z kompletną ofertą firmy, ale także na złożenie zamówienia i dokonanie płatności elektronicznej. Bardzo ważną rzeczą jest także dbałość o wiarygodność przedsiębiorstwa w cyberprzestrzeni, co oznacza szybką reakcję na zapytania klientów, bieżącą aktualizację strony oraz przedstawianie oferty zgodnej z rzeczywistością. W budowaniu zaufania do marki wśród użytkowników Internetu bardzo przydatne okazały się popularne od kilku lat portale społecznościowe. Wyróżniają się one głównie dużym zasięgiem i oferują dostęp do informacji na temat użytkowników jak np. wiek, zainteresowania itp. Na tego rodzaju portalach firma ma możliwość utworzenia własnego profilu, gdzie może umieszczać informacje na temat swojej działalności, linki do oferowanych produktów lub usług, spotów reklamowych i tym podobne. Każdy użytkownik może przyłączyć sie do profilu przedsiębiorstwa i śledzić jego ofertę oraz działalność. Ciekawe jest to, że stworzenie konta na portalu społecznościowym jest bezpłatne, co oznacza, że firma nie ponosi żadnych kosztów za przyciąganie w ten sposób nowych klientów.


W dobrze zorganizowanych i rozwijających się firmach często obligatoryjne staje się wprowadzenie kilku programów informatycznych, których głównym zadaniem jest wsparcie pracowników firmy i usystematyzowanie pracy. Mogą to być systemy do prowadzenia rachunkowości, do obsługi magazynu itp. Wszystkie te oprogramowania przeważnie są odmienne i posiadają przeróżne możliwości. Aby wszystkie one mogły ze sobą współdziałać i korzystać np. z tej samej bazy danych bądź wymieniać się danymi nieodzowna jest integracja systemów informatycznych. Należy podkreślić, że nie wszystkie programy mają możliwość zintegrowania ich z innymi systemami, ale ogromna większość tak. Wszystko zależy od programów, na których pracuje przedsiębiorstwo. Integracje systemów informatycznych możemy podzielić na jednostronną i dwustronną. Mając do czynienia z bardzo skomplikowanymi programami informatycznymi stosuje się integrację jednostronną. Dane są wtedy przekazywane z jednego programu, który wysyła dane, do drugiego, który je odbiera. Czynność powrotna jest niemożliwa, jednak taki rodzaj integracji dla mnóstwa firm jest wystarczający. Integracja dwustronna to kompleksowe połączenie systemów informatycznych. Dane mogą wtedy płynąć we wszystkich kierunkach, a funkcjonalność łączonych systemów wielokrotnie wzrasta. Przedsiębiorstwo przed dokonaniem wyboru co do rodzaju połączenia powinno uwzględnić kilka czynników. Pierwszym jest koszt wykonania połączenia, kolejnym – użyteczność zastosowanego rozwiązania, ostatnim – możliwości jakie daje posiadane oprogramowanie. Bez względu na wybór rodzaju integracji, niesie ona ze sobą mnóstwo korzyści, które można zauważyć w bardzo krótkim czasie.
W ciągu ostatnich lat świadomość konieczności posiadania dobrej reprezentacji w sieci wśród posiadaczy firm znacząco wzrosła. Rośnie również poziom ich informatyzacji i zastosowania innowacyjnych technologii systemowych i informatycznych. To gigantyczna zmiana dla przedsiębiorstw, ale także niepomiernych możliwości, które mogą udynamicznić rozwój firm i wygenerować ogromne zyski.